France Auto Sp. z o.o. Sp.k. 5
Karniszewicka 79/83
Pabianice, Łódzkie 95-200 +48504040204





Polska Polski Wielka Brytania English FrancjaFrançais Niemcy Deutsch

Filtr paliwa - jak często go wymieniać?

0

Filtr paliwa to stosunkowo niewielki element eksploatacyjny, jednak niezwykle istotny z punktu widzenia każdego pojazdu mechanicznego, zasilanego jakimkolwiek rodzajem paliwa. Ten niepozorny podzespół, który oczywiście należy cyklicznie wymieniać, służy bowiem do oczyszczania i filtracji ciekłych paliw, a także do usuwania z nich rozmaitych zanieczyszczeń stałych. Ponadto są w stanie oczyścić paliwo z cząsteczek wody, które po dostaniu się do układu spalania może spowodować niemały kłopot. Wiele osób zastanawia się, co ile wymieniać filtr paliwa. Jak się okazuje, kwestia ta jest dość sprzeczna i dzieli kierowców.

Czym jest filtr paliwa? Jaki filtr paliwa do diesla oraz do benzyny? - podstawowe różnice.

Filtry paliwa to niewielkie i niepozorne elementy eksploatacyjne w kształcie walca, w których wnętrzu znajduje się sam wkład wykonany z włókna celulozowego, poliestrowego lub sztucznego. To właśnie on odpowiada za skuteczną filtrację paliwa z wszelkich zanieczyszczeń, usuwa bowiem z paliwa zarówno nadmiar wody – bardzo niebezpiecznego czynnika dla jednostki napędowej – jak i drobinki kurzu lub związki organiczne. Warto bowiem wiedzieć, że filtry mogą skutecznie usunąć zanieczyszczenia wielkości:

  • 3 μm – w przypadku benzyny,
  • 10 μm – w przypadku diesla.

Skąd wynikają te rozbieżności? Każde paliwo podczas leżakowania przechwytuje wszystkie zanieczyszczenia znajdujące się we wnętrzu silosów oraz pojedynczych zbiorników i cystern. Podobnie jest po dotarciu paliwa do stacji benzynowej, gdzie zostanie wtłoczona do istniejącego systemu użytkowanego przez wiele lat. Paliwo wówczas traci swoje właściwości i staje się zabrudzone, krążą w nim drobinki stałych zanieczyszczeń, lecz także płynnych, których zupełnie nie widać gołym okiem. Niestety czynniki te są zauważalne przez jednostkę napędową, którą mogą z łatwością uszkodzić.

W przypadku silników diesla dochodzi także kwestia samej specyfiki i charakterystyki tego paliwa. Otóż samo w sobie ze względu na proces produkcyjny jest nieco bardziej zanieczyszczone, zachodzi w nim także zjawisko wytrącania się parafiny, która nie może dostać się do komór spalania, a w zasadzie do wtrysków. Z łatwością je bowiem uszkodzi.

Czym grozi brak filtra paliwa?

Filtry paliwa ulegają sukcesywnemu zużyciu, tracą swoje właściwości wraz z każdym pokonanym kilometrem i znacznie gorzej oczyszczają paliwo z zanieczyszczeń. Główną przyczyną wyeksploatowania filtra paliwa jest oczywiście jego zapchanie się. Filtr działa bowiem na bardzo prostej zasadzie – paliwo wraz z zabrudzeniami dostaje się do filtra, lecz na drugą stronę wkładu przedostaje się wyłącznie sam olej napędowy – zanieczyszczenia z kolei powinny osiąść na wkładzie od strony zewnętrznej. W razie zaburzenia tego procesu następuje także degradacja pracy całego układu zasilania paliwem, co następuje w chwili, gdy filtr jest w zasadzie szczelnie oklejony dookoła zanieczyszczeniami. Przez to:

  • Zwiększa się ryzyko dalszych uszkodzeń – paliwo poddawane pod ciśnieniem bezpośrednio na zanieczyszczenia przyklejone do wkładu filtra może spowodować ich napieranie, przez co niektóre z nich mogą siłowo przedostać się na drugą stronę – bezpośrednio do układu zasilania paliwem.
  • Zmniejsza się przepływ paliwa – zapchany filtr to także kłopot dla samej pompy, gdyż przepływ paliwa na drugą stronę jest bardzo mocno ograniczony.

W efekcie powyższych przypadków może nastąpić:

  • uszkodzenie wtrysków,
  • awaria tłoków i cylindrów,
  • pogorszone osiągi silnika (mniejsza moc),
  • podwyższone spalanie.

Filtr paliwa – co ile wymiana?

Co ile wymiana filtra paliwa? Jak się okazuje, zdania są podzielone. Producenci najnowocześniejszych filtrów oraz niektórzy producenci samochodów osobowych czy dostawczych zalecają, aby wymieniać ten podzespół co nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów – niektórzy zachęcają, aby interwał wydłużyć nawet do 100 000 km! Mechanicy z kolei namawiają, aby filtry paliwa wymieniać nie rzadziej, niż raz na 20 000 km, a najlepiej zawsze podczas przeglądu samochodu, czyli co rok lub co dwa lata czy też co 20 000 km.

Gdzie leży prawda? Oczywiście pośrodku. Producenci filtrów zapewniają, że ich wyroby są trwałe i bardzo wytrzymałe, zazwyczaj jednak nie są testowane w warunkach codziennej eksploatacji, zatem podczas częstego tankowania źle magazynowanego paliwa czy podczas jazdy w szczególnie mroźnym klimacie. W efekcie reklamowane 100 000 km tak naprawdę nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

Częsta wymiana filtra niesie wyłącznie same korzyści, oczywiście poza pewnym wydatkiem związanym z jego zakupem. Ten na szczęście nie jest zbyt duży – przeważnie nie wynosi więcej, niż kilkadziesiąt złotych. Zatem próba oszczędności w tym aspekcie nigdy się nie opłaca, gdyż koszt zakupu filtra i jego wymiany jest zupełnie pomijalny w przypadku, gdy i tak co roku lub co 10 000 - 15 000 km powinno wymieniać się także olej wraz z filtrem.

W naszej firmie znajdziesz oryginalne filtry paliwa, a także wysokiej jakości zamienniki firm doskonale znanych wśród wielbicieli aut francuskich, m.in. M.E.A.T & D.O.R.I.A., Purflux, 3RG Industrial, Motrio (zamiennik ASO Renault) czy Eurorepar (zamiennik ASO Grupa PSA Peugeot Citroen). Wszystkie marki są gwarancją trwałości i mają jakość identyczna lub porównywalną z oryginałem.

Jak często wymieniać filtr paliwa, aby nie stracić gwarancji na samochód?

Zapisy gwarancyjne są bardzo restrykcyjne, dlatego jakiekolwiek zwlekanie z wymianą tego podzespołu na zupełnie nowy jest groźne w skutkach nie tylko dla silnika, lecz także dla portfela właściciela danego pojazdu. Producenci samochodów, aby utrzymać gwarancję, narzucają na swoich klientów obowiązek trzymania się terminów związanych z wymianą materiałów eksploatacyjnych. Jednym z nich jest obowiązek wymiany filtra paliwa – informacja na ten temat znajduje się w każdej książce serwisowej oraz w aplikacjach online w przypadku samochodów nieco nowszych.

Czy warto trzymać się zaleceń? Zdecydowanie tak! Naprawa defektów wynikających z błędów konstrukcyjnych bywa bardzo kosztowna, np. gdy usterce ulegnie skrzynia biegów bądź sama jednostka napędowa. Wówczas koszt jej usunięcia może wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych! Widmo takich wydatków powinno wskazać każdemu z nas, że oszczędność rzędu kilkudziesięciu złotych raz do roku lub raz na dwa lata absolutnie się nie opłaca.

Co ile wymiana filtra paliwa, aby zachować sprawność układu zasilania paliwem?

Filtr paliwa to bardzo delikatny element eksploatacyjny, dzięki któremu cały układ zasilania paliwem może pracować w prawidłowy sposób. Odpowiada za czystość paliwa oraz jego przepływ, dlatego też ważne jest, aby wymieniać go tak często, jak to możliwe. Niestety nie zawsze jest to możliwe, a już w szczególności w przypadku nieco starszych aut, których właściciele z reguły przeciągają wymianę w nieskończoność. Co wpływa na trwałość filtra? Całe mnóstwo czynników, w tym przede wszystkim sama jakość paliwa oraz jego czystość. Ciecz powinna być magazynowana zawsze w sterylnych warunkach i tak samo transportowana od rafinerii, aż do stacji benzynowej. Niestety w każdym zbiorniku znajduje się pewna ilość zanieczyszczeń, której ilość wzrasta wraz z poziomem wyeksploatowania danego pojazdu.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na jakość filtra jest również sama jakość zastosowanego filtra, która powinna zawsze spełniać rygorystyczne wymogi danego producenta samochodu. Warto sięgać wyłącznie po sprawdzone i pewne artykuły, aniżeli po produkty nieznanych firm, dostępne w okazyjnej, wręcz zdecydowanie zbyt niskiej cenie. Wiele osób błędnie zakłada, że filtr, to filtr – co może w nim się różnić, aby różnica w cenie odzwierciedlała wzrost jakości? Jak się okazuje, całkiem wiele. Przede wszystkim jakość włókna celulozowego lub poliestrowego czy sztucznego – im wyższa, tym lepsza, gdyż wraz z jakością rośnie także powtarzalność otworów, przez które przepływa paliwo.

Jak objawia się nadmierne zużycie filtra paliwa?

Nadmierne zużycie filtra paliwa, czyli tak naprawdę jego zapchanie ponad miarę, daje mnóstwo objawów. Poza wymienionym powyżej brakiem mocy oraz większym spalaniem, pod uwagę warto brać także uszkodzenia innych elementów mechanicznych danego samochodu. Szczególnie duży problem stwarza woda, która dostaje się do wnętrza jednostki napędowej wraz z paliwem. To wysoce niebezpieczne zjawisko, przez które wnętrze silnika może korodować, gdyż nie jest zabezpieczone przed działaniem wody, nigdy bowiem nie powinna tam się znaleźć. Innym objawem zapchanego filtra paliwa jest także zjawisko zapowietrzenia się układu, jak i awaria wtryskiwaczy czy też innych podzespołów. Co to oznacza? Że warto wymieniać filtry paliwa tak często, jak to możliwe – koszt jest niewielki, a zyski bardzo duże.

Powiązane kategorie

Komentarze do wpisu (0)

+48 504040204sklep@franceauto.pl
    FranceAuto Pabianice












Wszystkie prawa zastrzeżone FranceAuto.pl
Wszystkie nazwy producentów numery / symbole oraz opisy produktów użyte zostały wyłącznie w celach informacyjnych.

Sklep internetowy Shoper Premium



do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium