Dział ten skupia najważniejsze elementy, które można znaleźć pod maską pojazdu. Silnik to serce, które napędza cały organizm i wszystkie jego organy. Co zatem zrobić, by jak najdłużej cieszyć się z bezawaryjnej jazdy i minimalizować ryzyko usterek? Na co zwrócić uwagę i które zachowania i sygnały są ważne? Osprzęt silnika to kluczowe elementy, które współpracują z silnikiem i pozwalają nam cieszyć się wygodną i bezproblemową podróżą.
Silnik i osprzęt - Renault Scenic III
Numer magazynowy: |
X1592990 |
Producent: |
INNY |
Numer magazynowy: |
X0992217 |
Producent: |
RENAULT |
Numer magazynowy: |
FRT1206 |
Producent: |
Frantis |
Numer magazynowy: |
X0570075 |
Producent: |
RENAULT |
Numer magazynowy: |
X0999903 |
Producent: |
RENAULT |
Numer magazynowy: |
X5000958 |
Producent: |
INNY |
Numer magazynowy: |
X1593305 |
Producent: |
INNY |
Numer magazynowy: |
FRT1393 |
Producent: |
Frantis |
Numer magazynowy: |
X0992689 |
Producent: |
RENAULT |
Numer magazynowy: |
X0999900 |
Producent: |
RENAULT |
Numer magazynowy: |
X0998091 |
Producent: |
RENAULT |
Numer magazynowy: |
X6352103 |
Producent: |
INNY |
Najważniejsze podzespoły silnika
Alternator, rozrząd, przepustnica powietrza, filtry paliwa i powietrza oraz wtryskiwacze to tylko kilka bardzo ważnych części, które tworzą jedną całość. Ich podstawą jest blok silnika, który najczęściej jest odlewany ze specjalnego stopu z zachowaniem szczególnej staranności i precyzji, ponieważ w bloku znajdują się kanały olejowe i chłodnicze. Silnik posiada takie składowe jak głowica, wał korbowy, cylindry oraz rozrząd. Wszystkie części są niezwykle ważne, a awaria jednego z nich unieruchamia pojazd. W jaki sposób dbać o tak rozbudowany zespół urządzeń? Okazuje się, że jest jedna podstawowa zasada: wymieniać olej co 15 tysięcy kilometrów.
Jak działa silnik?
Na początek spójrzmy na przykład jednostki benzynowej z pośrednim wtryskiem paliwa. Na początku silnik zasysa powietrze, które w kolektorze dolotowym jest precyzyjnie mieszane z użyciem wtryskiwaczy z paliwem. Następnie poprzez otwarte zawory dolotowe mieszanka trafia do cylindrów. Tam z wykorzystaniem świecy zapłonowej paliwo jest zapalane i siła wybuchu benzyny wprowadza w ruch tłok, który napędza wał korbowy. W wersji silnika z bezpośrednim wtryskiem różnica polega na miejscu dawkowania powietrza i benzyny, gdyż podawane są bezpośrednio do cylindrów. Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku silnika wysokoprężnego, w którym komora spalania podgrzewana jest przez świece żarowe, a mieszanka paliwowo-powietrzna ulega samoczynnemu zapłonowi.
Osprzęt silnika
Wraz z rozwojem motoryzacji ewoluował także osprzęt silnika, który obecnie jest dość mocno rozbudowany. Warto zadbać o jego prawidłowe funkcjonowanie, aby przez długi czas cieszyć się bezawaryjną jazdą. Świece zapłonowe i żarowe to element, którego obsługa wymaga użycia odpowiednich kluczy. Jeśli zdecydujemy się na własnoręczne kontrole, zalecamy użycie wysokotemperaturowego smaru miedziowego, który ułatwia późniejszy demontaż. Przy pasku rozrządu wystarczy zadbać o jego czystość, a dokładniej o osłony, które chronią go przed zabrudzeniem oraz likwidację różnych wycieków, które mogłyby zabrudzić pasek. To samo dotyczy paska wieloklinowego. Dodatkowo paski podlegają okresowej wymianie, po przejechaniu określonej przez producenta liczbie kilometrów. Turbosprężarka potrzebuje tylko regularnej wymiany oleju silnikowego, a wtryskiwacze lubią dobrej jakości paliwo. Jest także kilka dobrych praktyk, które pozwalają dłużej cieszyć się z bezawaryjnej jazdy – dobre rozgrzanie silnika i oleju, spokojna jazda, zwłaszcza na początku podróży, terminowa wymiana oleju oraz regularna wymiana wszystkich filtrów. Jeżeli potrzebujesz nowych lub używanych części, u nas znajdziesz m.in. elektroniczną przepustnicę do Renault Scenic 1.6 16v.