Układ elektryczny to jeden z najbardziej rozbudowanych układów w naszych samochodach. Odpowiada on za szereg funkcjonalności i jest niestety podatny na awarie. To najczęściej psujący się układ w samochodach, z prostej przyczyny – w jego skład wchodzi mnóstwo części – zaczynając od żarówek, kierunkowskazów po czujniki parkowania, radio, a kończąc na alternatorze czy akumulatorze. Jak widać, składowych systemu jest bardzo wiele i każda może ulec usterce, ale naprawa może być prosta i niedroga, a niekiedy możemy jej uniknąć, dbając o samochód w trakcie eksploatacji.
Układ elektryczny Citroen DS3
Numer magazynowy: |
FRT1206 |
Producent: |
Frantis |
Numer magazynowy: |
PL124174 |
Producent: |
Grupa PSA |
Numer magazynowy: |
PL100330 |
Producent: |
INNY |
Numer magazynowy: |
PL124116 |
Producent: |
Grupa PSA |
Numer magazynowy: |
PL127248 |
Producent: |
Grupa PSA |
Numer magazynowy: |
X1276262 |
Producent: |
INNY |
Numer magazynowy: |
PL127509 |
Producent: |
NTY |
Numer magazynowy: |
PL299530 |
Producent: |
INNY |
Numer magazynowy: |
PL292929 |
Producent: |
AJS PARTS Sp. z o.o. Sp. k. |
Numer magazynowy: |
PL659032 |
Producent: |
Grupa PSA |
Numer magazynowy: |
PL302084 |
Producent: |
NTY |
Akumulator – Citroen DS3
Sercem całego układu jest akumulator, to dzięki niemu możliwe jest zasilanie pozostałych urządzeń. Kierowcy często przypominają sobie o nim dopiero w momencie, gdy ten zawodzi, czyli z reguły podczas pierwszych przymrozków, a wystarczy kilka czynności, aby zminimalizować ryzyko problemów. Podstawą jest odpowiedni dobór akumulatora do posiadanego auta już podczas jego zakupu, powinien być dopasowany do modelu zarówno prądem rozruchu, jak i pojemnością. Ta pierwsza cecha istotna jest szczególnie w silnikach diesla, które potrzebują jej więcej. Podczas eksploatacji powinniśmy dbać o czystość klem, warto je przetrzeć drobnym papierem i posmarować wazeliną techniczną, powinniśmy także dbać o uzupełnianie braków elektrolitu poprzez dolewanie wody destylowanej.
Alternator – Citroen DS3
Równie ważny jak akumulator jest alternator. To on podczas swojej pracy doładowuje akumulator. Działanie alternatora opiera się na zjawisku indukcji elektromagnetycznej – obracający się wewnątrz wirnik wytwarza siłę elektromotoryczną, następnie układ prostowniczy przekształca napięcie przemienne na stałe. Urządzenie to nie jest szczególnie awaryjne i nie potrzebuje specjalnego traktowania, ale jest jedna rzecz, za którą wyjątkowo nie przepada, a jest nią woda. Jeżeli do środka dostanie się woda, alternator będzie się nadawał do wymiany, a w najlepszym przypadku do regeneracji. Warto także zadbać o obsługę części składowych, takich jak szczotki, pasek napędowy, diody, czy wirnik, i w odpowiednim czasie wymienić je na nowe. To pozwoli urządzeniu dalej działać długo i bezawaryjnie.
Reflektor – Citroen DS3
Przeglądając dane Instytutu Transportu Samochodowego, możemy natrafić na informację, że tylko 45 procent aut ma światła, które spełniają minimum wymagań prawnych, a tylko 8 procent aut nie potrzebuje żadnej korekty ustawień świateł. Natomiast co dziesiąte auto kwalifikuje się do zatrzymania dowodu rejestracyjnego – to pokazuje skalę problemu, z jakimi muszą borykać się codziennie kierowcy, czyli oślepianie. Nowoczesne żarówki świecą mocno i daleko, ale zamontowane w starych pojazdach bez systemów poziomowania wiązki trafiają nie tam, gdzie powinny. Przekrzywione reflektory, urwane mocowania – to wszystko ma wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Szczególnie niebezpieczne jest, jeśli oślepiamy pojazdy jadące w przeciwną stronę, powoduje to ryzyko wypadku czołowego, który może być tragiczny w skutkach.