Podróżując samochodem, mało kto z nas myśli o układzie wydechowym. Interesuje nas raczej droga przed nami i ilość paliwa w baku. Przypominamy sobie o układzie wydechowym w momencie zapalenia się np. kontrolki DPF i nie należy to do miłych momentów w naszym życiu. Zwykle oznacza to koszty i to dość znaczne. Układ wydechowy pełni w naszych pojazdach wbrew pozorom bardzo ważną rolę.
Układ wydechowy Citroen DS3
Numer magazynowy: |
PL100330 |
Producent: |
INNY |
Numer magazynowy: |
PL124075 |
Producent: |
Grupa PSA |
Numer magazynowy: |
PLM0148856 |
Producent: |
Grupa PSA |
Numer magazynowy: |
PL132215 |
Producent: |
Grupa PSA |
Numer magazynowy: |
PL132473 |
Producent: |
Grupa PSA |
Numer magazynowy: |
PL299530 |
Producent: |
INNY |
Numer magazynowy: |
PL292929 |
Producent: |
AJS PARTS Sp. z o.o. Sp. k. |
Numer magazynowy: |
PL666541 |
Producent: |
3RG Industrial |
Numer magazynowy: |
PL302084 |
Producent: |
NTY |
Citroen DS3 – filtr cząstek stałych
Najbardziej znanym ostatnimi czasy elementem układu wydechowego jest filtr cząstek stałych. Jest to filtr, który montuje się w rurze wydechowej silników spalinowych, jego głównym zadaniem jest oczyszczanie gazów z cząstek stałych, w których skład wchodzi głównie sadza i tlenki metali, wyjątkowo szkodliwe dla człowieka. Wprowadzenie tego rozwiązania pozwoliło znacząco zredukować problem czarnego dymu tak charakterystycznego dla silników diesla. Uważa się, że cząstki stałe emitowane wraz z dymem z komory spalania są głównym źródłem niskiej emisji i smogu.
Katalizator – Citroen DS3
Kolejnym dość popularnym elementem układu wydechowego jest katalizator i nie jest to niestety popularność zamierzona, wszystko z powodu amatorów cudzej własności. Jest to towar dość mocno pożądany przez złodziei, a to dlatego, że jego ceny potrafią przyprawiać o zawrót głowy. Wielu kierowców, zwłaszcza starszych pojazdów, specjalnie pozbywa się tego elementu, ale pełni on ważną funkcję, jaką jest zmniejszenie emisji szkodliwych spalin. Z zewnątrz katalizator przypomina tłumik, ale jest od niego mniejszy i zdecydowanie cięższy. Wewnątrz jego budowa wzorowana jest na plastrze miodu. Jednym z powodów wysokich cen tej części jest to, że w środku znajdziemy wiele rzadkich pierwiastków, takich jak: rad, platyna, pallad czy srebro.
„Czystsze” spaliny to czystsze powietrze, którym oddychamy
Działanie katalizatora przypomina działanie filtra. Spaliny trafiają z silnika poprzez rury i filtr cząstek stałych do komory katalizatora, gdzie pierwiastki neutralizują szkodliwe działanie spalin. Coraz bardziej surowe normy spalin wymuszają na konstruktorach udoskonalanie tego rozwiązania, stąd proste konstrukcje zastępowane są rozbudowanymi układami wielu katalizatorów, montowanych już w kolektorze wydechowym. Wszystko to generuje koszty podczas coraz trudniejszych napraw oraz liczniejsze usterki części, które nie zawsze są wolne od wad wieku dziecięcego.
Pokaż swoje spaliny, a powiem, co Ci dolega
Choć z zasady katalizatory to bardzo wytrzymałe elementy, to także przytrafiają im się awarie. Jedną z podstawowych przyczyn jest jazda z niesprawnymi pozostałymi częściami, takimi jak sonda lambda, która analizuje skład spalin i wspomaga pracę katalizatora. Jakie są objawy uszkodzenia katalizatora? Pierwszą oznaką jest grzechotanie bądź dzwonienie układu, w nowszych pojazdach pojawi się oczywiście błąd na desce rozdzielczej. Naprawa? Tylko próba oczyszczenia lub wymiana na nowy. Ze względu na ceny nowych katalizatorów częstszym wyborem jest pierwsza opcja (według przepisów nie wolno montować używanych katalizatorów).