France Auto Sp. z o.o. Sp.k. 5
Karniszewicka 79/83
Pabianice, Łódzkie 95-200 +48504040204





Polska Polski Wielka Brytania English FrancjaFrançais Niemcy Deutsch

Układ ten jest jednym z ważniejszych w naszych samochodach. Trudno sobie wyobrazić podróż bez możliwości zatrzymania pojazdu. Układ ten pomaga także w sytuacji, kiedy chcemy utrzymać auto w miejscu, na przykład na wzniesieniu. Patrząc na przepisy, pojazd musi być wyposażony w dwa różne układy hamulcowe, tzn. podstawowy, który najczęściej obsługuje się nogą poprzez wciśnięcie pedału hamulca, oraz awaryjny potocznie zwany ręcznym, aczkolwiek w wielu nowoczesnych autach dźwignie zastępowane są przez guzik i elektromechaniczny odpowiednik.

Podstawowy układ hamulcowy

Jak wygląda podstawowa budowa układu hamulcowego? W skrócie to tarcze hamulcowe, które ściskane są przez klocki. W praktyce jest to nieco bardziej rozbudowany układ, w którego składzie znajdziemy też serwo, zaciski hamulcowe, przewody i pompę hamulcową, jednak warto pamiętać, że nadal mówimy o najprostszym układzie hamulcowym bez elektromechanicznych wspomagaczy. Podstawą podstawy są wspomniane klocki hamulcowe i to one wymagają najczęstszej wymiany, co wynika bezpośrednio z ich specyfiki pracy — po prostu się ścierają.

Awaryjny układ hamulcowy

Drugim dodatkowym zabezpieczeniem jest hamulec awaryjny, czasem zwany również postojowym, z racji, że najczęściej wykorzystuje się go do uniknięcia przetoczenia się z miejsca postoju. Jego głównym zadaniem jest jednak możliwość awaryjnego zatrzymania pojazdu w przypadku usterki podstawowego układu. W świadomości większości kierowców hamulec awaryjny ma formę drążka umiejscowionego w tunelu środkowym – jest to oczywiście wynik przyzwyczajenia, ponieważ od lat występował właśnie w takiej formie. Jednak coraz częściej rozwiązanie to zastępowane jest poprzez jego elektromechaniczne rozwiązanie w formie modułu obsługiwanego przez guzik, który automatycznie zaciąga hamulec po wyłączeniu silnika i zwalnia go przy zapłonie. Rozwiązanie to ma zarówno zwolenników, jak i zagorzałych przeciwników.

Czujniki i moduły ABS

Układ hamulcowy to znacznie więcej niż tylko hamulce bębnowe i tarczowe – to także rozbudowane systemy bezpieczeństwa jak choćby ABS czy ESP. Anti-lock braking system, w skrócie ABS, to system, który zapobiegać ma zjawisku blokowania kół podczas hamowania, a także przeciwdziała ściąganiu auta w bok czy jego wirowaniu. Działa automatycznie, wytwarzając poprzez modulację ciśnienia, siłę hamowania kierując ją do odpowiedniego koła. Objawem działania systemu jest reakcja pedału hamulca, który wypychany jest w odwrotną stronę niż naciska go kierowca. Według badań nawet 80% kierowców aut, które wyposażone są w ABS, przestraszonych działaniem systemu zwalniają siłę nacisku na pedał, co powoduje wydłużenie drogi hamowania. Zatem pamiętajmy, jeśli hamujemy autem z ABS, nie wolno puszczać hamulca.

Czujniki i moduły ESP

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy jest to elektroniczny układ, który stabilizuje tor jazdy podczas pokonywania zakrętów. Działa podobnie jak ABS – automatycznie z pomocą czujników wykrywa poślizg i przyhamowuje jedno lub kilka kół w celu utrzymania prawidłowego toru jazdy. Z racji swojego działania systemu ESP nie uświadczymy w sportach motorowych, gdyż praca systemu spowalnia moment wyjścia z zakrętu.

+48 504040204sklep@franceauto.pl
    FranceAuto Pabianice












Wszystkie prawa zastrzeżone FranceAuto.pl
Wszystkie nazwy producentów numery / symbole oraz opisy produktów użyte zostały wyłącznie w celach informacyjnych.

Sklep internetowy Shoper Premium



do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium