France Auto Sp. z o.o. Sp.k. 5
Karniszewicka 79/83
Pabianice, Łódzkie 95-200 +48504040204





Polska Polski Wielka Brytania English FrancjaFrançais Niemcy Deutsch

Jak zachować gwarancję samochodu - wszystko co musisz wiedzieć o GVO.

0

Naprawa samochodu w nieautoryzowanym serwisie w trakcie trwania okresu gwarancyjnego do niedawna wydawała się niemożliwa. Skorzystanie z usług serwisu niezrzeszonego z producentem samochodu zawsze bowiem wiązała się z utratą gwarancji, a tym samym znosiła obowiązki producenta względem naprawy auta – nawet w razie usterki klasyfikowanej jako defekt fabryczny. Od 2004 roku jest inaczej – wtedy też zaczęło w Polsce obowiązywać rozporządzenie GVO, które w pewnym stopniu znosi z właściciela auta obowiązek dokonywania napraw w ASO. Przynajmniej w teorii.

Na czym polega rozporządzenie GVO?

Rozporządzenie GVO jest tak naprawdę zbiorem grup, które klasyfikują każdą część zamienną w sposób zgodny z wytycznymi producentów samochodów. Samo rozporządzenie GVO powstało nieco wcześniej niż wejście naszego kraju do Unii Europejskiej, mianowicie od 2002 roku, kiedy też zaczęło obowiązywać w każdym kraju członkowskim. Osoby odpowiedzialne za GVO chciały w jakimś stopniu zmniejszyć ingerencję producentów samochodów na naprawy dokonywane przez użytkowników. Producenci do tej pory błędnie zakładali, że każda naprawa poza ASO – Autoryzowaną Stacją Obsługi – zostanie przeprowadzona w sposób niezgodny z jej warunkami gwarancyjnymi i wytycznymi. GVO udowodniło, że jest zupełnie inaczej, że warsztaty samochodowe o dobrej renomie były w stanie spełnić wszelkie wytyczne producenta, podobnie jak zakłady, zajmujące się produkcją części zamiennych. Te jednak mają jeszcze więcej obowiązków.

Jakie są zalety rozporządzenia GVO?

Gwarancja samochodu fabrycznie nowego to dla wielu kierowców absolutna podstawa jego użytkowania. Naprawa, szczególnie w razie usterki będącej następstwem defektu fabrycznego, może być bowiem bardzo kosztowna i w skrajnych przypadkach przekroczyć połowę wartości fabrycznie nowego egzemplarza. Gwarancja na części samochodowe jest zatem niezwykle istotną kwestią, a samych zapisów w umowie warto trzymać się kurczowo – nawet w przypadku, gdy koszty związane z odwiedzinami ASO są bardzo wysokie. Wcale jednak nie musi tak być. Części eksploatacyjne samochodu oraz całe podzespoły i grupy elementów mechanicznych można bowiem wymienić poza ASO. Obowiązują jednak wówczas pewne rygorystyczne wymagania – ich niespełnienie może oznaczać wykluczenie gwarancji.

GVO, a gwarancja samochodu – grupy i klasyfikacja części zamiennych

GVO bardzo precyzyjnie określa klasyfikację części zamiennych – bez rozporządzenia ich producenci mogli określać je wedle swoich własnych wytycznych. Skrót:

  • OEM (O)– określa produkt oryginalny z logotypem marki danego pojazdu, co przenosi się na jakość zgodną z podzespołem montowanym na linii produkcyjnej.
  • OES (Q) – określa podzespoły wyprodukowane tak samo jak OEM, lecz bez logotypu producenta danego samochodu – mają taką samą jakość, lecz ich cena może być niższa właśnie z uwagi na brak logotypu marki.
  • P – obejmuje części będące jakościowo zbliżone do oryginalnych – to dość obszerna kategoria, gdyż niektórzy producenci mogą określać swoje produkty zbyt optymistycznie, lub produkować je w zupełnie innej technologii, np. nieznanej w chwili produkcji samego auta.
  • PC, PT i PJ – określają produkty z prawną rekomendacją odpowiedniego stowarzyszenia motoryzacyjnego. Sama litera P oznacza, że występuje gwarancja na części samochodowe udzielona przez producenta, podczas gdy następująca po nich litera T lub C – sprawdzenie ich jakości przez niezależny instytut badawczy. Nieco niżej w hierarchii znajduje się PJ – skrót informuje wyłącznie o gwarancji udzielonej przez dystrybutora, nie obejmuje zaś realnych testów produktu w akredytowanych laboratoriach.
  • Z – obejmuje produkty firm trzecich i producentów niesklasyfikowanych. To punkt wywołujący zdecydowanie najwięcej burzliwych dyskusji, gdyż tak naprawdę odpowiada za określenie produktów bardzo dobrze wycenionych, lecz niezgodnych z wymogami i wytycznymi producenta pojazdu. To oznacza, że ich zastosowanie może oznaczać utratę gwarancji na cały pojazd bądź na inne podzespoły układu, w którym zostały zamontowane.

Jak zlecić naprawę, aby nie stracić gwarancji?

Gwarancją na naprawę samochodu to kwestia bardzo istotna dla każdego kupującego i zarazem także właściciela fabrycznie nowego pojazdu. Jej utrata może oznaczać spore tarapaty finansowe, a czasami zupełny brak możliwości przeprowadzenia naprawy ze względu na zaporowe koszty finansowe. Chcąc zachować gwarancję, należy bezwzględnie stosować produkty zaaprobowane przez producenta danego pojazdu, wyprodukowane w tożsamy sposób i objęte wieloetapową, rygorystyczną kontrolą jakości jeszcze w trakcie trwania procesu produkcyjnego. Wybieraj wyłącznie podzespoły z logotypem producenta samochodu lub producenta danej części. Rozporządzenie GVO rzuca na kwestię części zamiennych nowe światło, gdyż określa ich realną jakość, a nie miejsce, w którym zostały nabyte – w tym np. w oficjalnych kanałach dystrybucji ASO. W końcu czy jakość elementów mechanicznych zależy od miejsca jego sprzedaży, czy też realnego miejsca produkcji?

Gdzie kupować części?

Rozporządzenie GVO jedynie określa sposób, w jaki producenci części zamiennych powinni klasyfikować swoje wyroby. Jest to co prawda wymóg prawny i obowiązek, lecz nie zawsze przestrzegany, przez co także można paść ofiarą oszustwa. To duży problem, gdyż błędne oznaczenie może tak naprawdę spowodować duży problem związany z dalszą gwarancją samochodu. Wybieraj sprawdzone, pewne i doskonale znane sklepy, prowadzone przez pasjonatów i będące odpowiedzią na rosnące oczekiwania współczesnych klientów. Liczy się asortyment, jego precyzyjny opis oraz informacje zawarte na witrynie zawsze w pełni zgodne ze stanem rzeczywistym. Warto także, aby przedmioty zostały dostarczone odpowiednio zapakowane, aby móc przeprowadzić naprawę zgodnie ze swoim własnym harmonogramem i nie obawiać się ich zniszczenia w transporcie.

Komentarze do wpisu (0)

+48 504040204sklep@franceauto.pl
    FranceAuto Pabianice












Wszystkie prawa zastrzeżone FranceAuto.pl
Wszystkie nazwy producentów numery / symbole oraz opisy produktów użyte zostały wyłącznie w celach informacyjnych.

Sklep internetowy Shoper Premium



do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium